Under resan

Under reisen

Hvis du får problemer under reisen, kan du kontakte den aktuelle leverandøren som har ansvar for å løse problemet – f.eks. hotellet, leiebilfirmaet eller guiden din. Hvis leverandøren ikke kan løse problemet, kan du sende oss en e-post der du beskriver problemet og oppgir kontaktopplysningene dine (navn, bestillingsnummer, telefonnummer), så vil vi kontakte deg så fort som mulig.

E-mail: [email protected]

I reisedokumentene som er sendt via e-post, finner du kupongene dine. Disse brukes som billetter til utflukter, leiebiler, hoteller etc. På kupongene dine er det viktig informasjon om tider, mulig hentested, kontaktinformasjon for den aktuelle arrangøren og annen viktig informasjon. Vennligst les disse nøye på forhånd for å underlette turen.

Hvis du har bestilt en utflukt med henting, vil det aktuelle hentestedet stå på kupongen din. Hvis du går glipp av en henting eller har andre spørsmål om utflukten din, bør du kontakte den aktuelle arrangøren direkte. Telefonnumre finner du på den respektive kupongen.

Vær oppmerksom på at alle utflukter er et samarbeid mellom Vulkanreiser og våre islandske partnere. Det står derfor aldri Vulkanreiser på de forskjellige bussene som henter deg. Navnet og logoen til den aktuelle bussen/arrangøren du reiser med står på kupongen din. Sørg for å være der i tide og se etter den rette bussen. De roper aldri opp navn eller utflukter, så vær observant på riktig buss. Busser som drives/ kjøres av Reykjavik Excursions går via Reykjavik Bus Terminal (BSI) som er deres knutepunkt. Der bytter du til utfluktsbussene dine.

Transfer ved ankomst: Gå til Reykjavik Excursions flybuss som er utenfor dørene ved utgangen og vis kupongen din. Flybussene kjører i forbindelse med ankommende fly. Bussen går førrst til Bussterminalen BSI og deretter blir du kjørt ut med minibusser til ditt hotell/nærmeste bussholdeplass. Ved spørsmål er det en skranke merket Reykjavik Excursions.

Transfer ved avreise: Bestill tid for henting direkte hos Reykjavik Excursions senest dagen før hjemreisen. Ring +354 580 5400 og oppgi «Vulkan client confirming time for pick-up». Vi anbefaler å være på flyplassen 2,5 – 3 timer før avgang. Tider for flybussen finner du her: https://www.re.is/tour/flybus/

Når du reiser rundt på Island er det greit å holde seg oppdatert på vær, veier og ulike varsler. Islandske myndigheter har en god side, som vi anbefaler at du sjekker om du skal ut i naturen eller kjøre leiebil.

Les mer på Safetravel: https://safetravel.is

Alle som leier bil må kunne fremvise gyldig kredittkort.

Du finner leiebilskrankene i ankomsthallen når du har passert tollen. Våre priser inkluderer en egenandelsreduksjon (CDW). Vi anbefaler å tegne en ekstra forsikring (SCDW), som reduserer egenandelen ytterligere. I tillegg til egenandelsforsikringen kan du også velge Fuel Up, Wind and Gravel-beskyttelse, ekstra sjåfør, tunnelavgifter og utrykningsgebyr som tegnes og belastes på stedet. Når du skal hente bilen, må du ha et kredittkort som garanti. Gå nøye over bilen og noter eventuelle skader. Leiebilen reserveres per døgn, dvs. 24 timer. Hvis 24-timersgrensen overskrides, legges det automatisk på et døgn til, så vær nøye med å levere inn bilen i tide. Hvis du leverer bilen på et annet sted enn der du hentet den, kan du bli pålagt en avgift. Flyplassavgift legges til når du henter bilen på Keflavik, ca. 5400 ISK og betales direkte på stedet. Hvis du har bestilt Den blå lagunen allerede ved ankomst, kjører du i retning Reykjavik på vei nr. 41, og så følger du skiltene. Hvis du reiser med barn og ønsker å leie bilsete, må dette reserveres på forhånd og betales på stedet. Hvis du har bestilt en leiebil med henting i Reykjavik, må du selv kjøre til leiestedet. Lever alltid leiebilen tilbake med full tank, så du slipper ekstra avgifter. Leiebilfirmaet sjekker bilen når du har levert den.

For å beskytte islandshesten mot sykdommer er det strenge restriksjoner på rideutstyr som tas med fra andre land (desinfisering er påkrevd). Brukte ridehansker og alle brukte lærartikler er forbudt. Hjelm, regntøy og overaller kan lånes. Vi anbefaler solide sko som ikke er for brede, komfortable bukser (ridebukser er ikke nødvendig), hansker og et tørkle. Hvis du vil ha med kamera, vennligst ta med en rumpetaske, da du ikke har lov til å ri med ryggsekk.

Pakkeliste (kun for rideturer):

  • Bruk små reisevesker da det er begrenset plass i tilhengeren.

  • Varme klær i lag og tynnere klær da været kan variere.

  • Komfortable slitesterke sko som ikke er for brede. Skoene skal være komfortable og med en tykk såle som passer i forskjellig terreng. Høye ridestøvler blir ubehagelig, og gummistøvler er ikke nødvendig.

  • Komfortable bukser som ridebukser minst 2 par, varme sokker helst flere par, hansker og et tørkle.

  • En mindre rumpetaske, da du ikke har lov til å ri med ryggsekk.

  • Sovepose. Vi anbefaler en liten pute og et laken hvis du bruker soveposen som teppe. (Sovepose er ikke nødvendig for turer med alle netter på hoteller eller Guesthouse Eldhestar).

  • Solkrem og solbriller for å beskytte øynene mot støv.

  • Plaster og andre hudplaster for friksjon.

  • Reiseforsikringskortet/-informasjonen din.

  • Ikke glem badetøy og håndkle!

  • Hjelm, regntøy og overaller kan lånes.

Ved lengre forsinkelser skal flyselskapet tilby gratis mat og drikke i rimelig forhold til ventetiden. Hvis du forsinkes med en eller flere netter må flyselskapet også betale for overnatting på hotell for deg. Flyselskapet skal alltid tilby endring av flybilletten, enten slik at du kommer frem til destinasjonen så snart som mulig, eller ved et senere tidspunkt som passer deg.

Hvis du har kjøpt en pakkereise av oss der flybilletten er inkludert og flyselskapet har innstilt avgangen, hjelper vi deg. Vi kan enten gjøre om reisen din til en senere dato, eller så refunderer vi prisen på reisen. Vær klar over at for at du skal ha rett til gratis endring av billett eller full refusjon, må flyselskapet ha innstilt reisen. Det er altså ikke nok med varsel om streik eller risiko for innstilt fly for å få gratis endring/refusjon.

Vi refunderer det betalte beløpet hvis en utflukt blir avlyst. Det er svært uvanlig, men det hender av og til at en utflukt ikke kan gjennomføres på grunn av dårlig vær (hvis det skjer, er det oftest en hvalsafari eller en nordlystur som avlyses). Du får tilbud om å ta turen en annen dag, og hvis det ikke passer, refunderer vi det betalte beløpet omgående.

Alternativt. Dersom en aktivitet eller utflukt avlyses og ikke kan gjennomføres (for eksempel på grunn av dårlig vær), tilbys kunden primært å gjennomføre aktiviteten/utflukten på et senere tidspunkt. Dersom det ikke er mulig for kunden å delta på aktiviteten/utflukten, bør kunden henvende seg til Vulkanreiser for refusjon. Vulkanreiser refunderer hele kostnaden for den kansellerte aktiviteten/utflukten.

Del dine opplevelser av reisen til Island med oss, så kan det være at vi publiserer bildet ditt på nettstedet vårt. Hver måned publiserer vi dessuten månedens beste bilde på Instagram og Facebook!

Du kan dele bildene dine via Instagram eller Facebook. Hvis du ikke bruker noen av disse sosiale mediene, kan du sende dem per e-post. Velg den måten som passer deg best. Skriv gjerne en setning om hva du har tatt bilde av. Se nedenfor for enkle instrukser:

  • Instagram: Last opp bildet ditt på Instagram og bruk emneknaggen #vulkantravelgroup.
  • Facebook: Skriv et innlegg på Facebook og tagg oss med @vulkanreiser.
  • E-post: Send en e-post til [email protected]

Finner du ikke svaret på spørsmålene dine?

Kontakt oss ved å fylle ut kontaktskjemaet nedenfor, eller ta kontakt med vår kunnskapsrike selger direkte på telefon.